Z uwagi na zbliżający się okres wakacyjny a tym samym czas wzmożonych wyjazdów przekazujemy Państwu wskazówki, które pomogą unikać problemów płatnościami kartą zwłaszcza podczas podróży zagranicznych.
Alternatywny środek płatniczy:
Wybierając się w podróż Klient jeżeli ma taką możliwość powinien zabrać ze sobą co najmniej dwie karty płatnicze najlepiej jedną z logo VISA, a drugą MasterCard. Dodatkowo warto zaopatrzyć się w gotówkę w lokalnej walucie ponieważ, nie w każdym miejscu można dokonać płatności kartą i nie wszystkie karty płatnicze mogą być w danym kraju akceptowane.
Aktualizacja danych kontaktowych:
Dane kontaktowe zwłaszcza numer telefonu są szczególnie ważne w przypadku kiedy transakcja zostanie wytypowana jako potencjalnie fraudowa. Niezbędna jest wówczas możliwość jak najszybszego kontaktu Klienta z Bankiem aby niepotrzebnie nie blokować karty, a tym samym nie uniemożliwiać dokonania kolejnych transakcji. Prosimy zatem aby dane kontaktowe były na bieżąco aktualizowane.
Transakcje przy użyciu cyfrowych portfeli:
Obecnie najwięcej transakcji oszukańczych jest dokonywanych za pomocą stokenizowanych (zwirtualizowanych) kart. Z uwagi na wysokie ryzyko fraudów oraz dbałość o bezpieczeństwo,
transakcje cyfrowymi portfelami w szczególności w krajach spoza EOG podlegają stałemu monitorowaniu i w przypadku zakwalifikowania płatności do grupy podejrzanych może dojść
do odrzucania transakcji i blokowania tokena.
Dodatkowo w niektórych rejonach świata mogą występować problemy z akceptacją tego rodzaju płatności, a w przypadku awarii systemu lub utraty połączenia internetowego, dostęp
do środków jest niemożliwy.
Rekomendujemy zatem aby płatności poza granicami Polski w terminalach pos i bankomatach Klienci wykonywali przy użyciu plastiku karty. Jednocześnie informujemy, iż w przypadku kiedy transakcja przy użyciu funkcji zbliżeniowej zostanie odrzucona należy ją ponowić wkładając kartę do terminala/ bankomatu i zatwierdzić kodem PIN.
Poinformowanie Banku o planowanej podroży:
Zachęcamy aby Klienci przekazywali do Banku informację o planowanej zagranicznej podróży (w jakim terminie oraz w jakich krajach Klient planuje przebywać) zwłaszcza jeśli wybierają się do kraju poza EOG. Informacja ta może uchronić przed oznaczeniem wszystkich płatności jako potencjalnego oszustwa a tym samym ich odrzuceniem.
Przypominamy, iż przypadku jakichkolwiek problemów z dokonaniem płatności kartą mają Państwo możliwość uzyskania pomocy na Infolinii, czynnej 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu.
Oferta > Klienci indywidualni > Karty płatnicze > Kartosfera
W związku ze zwiększającą się ilością przypadków podszywania się za pracownika banku przez oszustów, przypominamy, że nasi klienci mają możliwość weryfikacji tożsamości z osobą z którą rozmawiają.
Podczas rozmowy telefonicznej pracownika z klientem, klient może poprosić o potwierdzenie tożsamości pracownika przez Aplikacje Mobilną. Wówczas pracownik banku wysyła wiadomość weryfikacyjną (tzw. Mobilne potwierdzenie tożsamości pracownika banku) z informacją z kim Państwo rozmawiają.
Wiadomość można odczytać w aplikacji mobilnej banku.
Mając na względzie dobro naszych klientów i konieczność prowadzenia cyklicznej i szeroko zakrojonej edukacji pod kątem ochrony przed cyberatakami przekazujemy informację odnoszącą się do prób wyłudzenia danych od użytkowników kart za pośrednictwem fałszywych SMS oraz reklam i postów.
Fałszywe SMSy
Schemat działania cyberoszustów opiera się na masowej wysyłce wiadomości SMS z informacją o rzekomych problemach z dostarczeniem przesyłki. Najczęściej przestępcy podszywają się pod wizerunki najbardziej rozpoznawalnych dostawców usług, np.: Poczty Polskiej, InPost, UPS, itp., aby wzbudzić w swoich potencjalnych ofiarach możliwie jak największe zaufanie. Starają się nakłonić odbiorców wiadomości do uzupełnienia danych karty na fałszywej stronie internetowej, do której prowadzi link zawarty w SMS-ie.
Umieszczony w wiadomości link, przenosi potencjalną ofiarę na fałszywą stronę, łudząco przypominającą prawdziwe strony firm kurierskich. Tam, pod pretekstem np. dopłaty za ponowną dostawę, znajduje się fałszywy formularz płatności. Cyberprzestępcy nakłaniają do wpisania danych karty płatniczej, które wykorzystują następnie do kradzieży pieniędzy z konta ofiary.
Dodatkowe informacje w załączniku
Fałszywe reklamy / posty
Posty maja na celu wzbudzić zainteresowanie, wpłynąć na emocje klienta lub zachęcić go świetną okazją inwestycyjną. Reklamy/posty wyłudzające dane do logowania do portali na przykład społecznościowych, maja na celu pozyskanie zapisanych na tych portalach danych dotyczących kart płatniczych, wykorzystanie profili do oszustw z wykorzystaniem kodów BLIK oraz pozyskanie danych do logowania do bankowości elektronicznej.
Dodatkowe informacje w załączniku
W jaki sposób chronić się przed tego typu cyberatakami?
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do autentyczności otrzymanego SMS-a, należy skontaktować się bezpośrednio z firmą lub instytucją, którą ma reprezentować nadawca. Należy użyć oficjalnego numeru telefonu lub adresu e-mail z oryginalnej strony internetowej, nie należy korzystać z danych podanych w SMS-ie. Jeśli Klient podał dane kart płatniczych lub bankowości internetowej na portalu lub fałszywej stronie, powinien natychmiast skontaktować się ze swoim Bankiem!
UWAGA! Oszuści podszywają się pod pracowników banku.
Korzystając z bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej zawsze przestrzegaj podstawowych zasad bezpieczeństwa.
Trwa okres przedświątecznych przygotowań i związana z nimi gorączka zakupów. To także idealny czas dla cyberoszustów, którzy wykorzystując pośpiech, obniżoną czujność i nieuwagę klientów banków intensyfikują swoje działania socjotechniczne zmierzające do kradzieży środków finansowych.
Uważaj na oszukańcze serwisy internetowe, które oferują kryptowaluty i inwestycje na rynku Forex. Działaj ostrożnie i rozsądnie.
Wszystkie informacje dotyczące bezpieczeństwa: Aktualności > Bezpieczeństwo